10-benefita-vezbanje

185 pregleda
0 komentara

10 BENEFITA KOJE REDOVNO VEŽBANJE PRUŽA

Vežbanje se definiše kao svaki pokret koji angažuje tvoje mišiće i zahteva da tvoje telo sagoreva kalorije.

Postoji mnogo vrtsta fizičke aktivnosti, od šetnje, preko trčanja, plivanja… Do fitnesa i teretane i pokazalo se da one imaju mnoge zdravstvene koristi u fizičkom i mentalnom smislu.

Izdvojili smo 10 benefita koje redovno vežbanje pruža tebi, tvom telu i tvom mozgu.

1.     Čini te srećnijim/om

Dokazano je da vežbe poboljšavaju tvoje raspoloženje i smanjuju osećaj depresije, anksioznosti i stresa, što je u ovom periodu izolacije možda i najbitniji benefit.

Izvođenjem proverenih pokreta aktiviraju se delovi u mozgu koji regulišu stres i anksioznost. Takođe, povećava se osetljivost na mozgu na hormone, kao što su serotonin i norepinefrin, koji ublažvaju osećaj depresije.

Takođe, povećava se proizvodnja endorfina za koji se zna da pomaže u stvaranju pozitivnih osećaja i smanjuje percepciju bola.

Dokazano je i da vežbe smanjuju simptome kod ljudi koji pate od anksioznosti, jer ti vežbe pomažu da budeš svestan/a svog mentalnog stanja i da vežbaš odvraćanje od svojih stragova.

A istraživanja pokazuju da nije važno koliki je intenzitet treninga, jer raspoloženje se popravlja bez obzira na vrstu fizičke aktivnosti.

2.     Pomaže ti oko regulacije telesne težine

Da razumeš uticaj vežbanja na regulaciju težine, bitno je da razumeš odnos između vežbanja i potrošene energije.

Tvoje telo troši energiju na tri načina: Varenjem hrane, vežbanjem i održavanjem telesnih funkcija poput rada srca, disanja, moždanih aktivnosti…

Ukoliko odeš na neku od dijeta i sniziš kalorijski unos, snizićeš kilažu, ali ćeš sniziti i metaboličku stopu. Ukoliko samo redukuješ ishranu, kontrolišeš unos kalorija i vežbaš, dovodiš telo do savršenog balansa i povećavaš metaboličku brzinu – Što znači da ćeš sagorevati više kalorija i time ćeš izgubiti salo i dodati mišiće.

Pored toga, studije su pokazale da kombinovanje aerobnih vežbi i treninga sa otporom maksimizira gubitak masti i održava mišićnu masu.

3.     Dobro je za mišiće i kosti

Vežbe imaju važnu ulogu u izgradnji i održavanju jakih mišića i kostiju.

Fizičke aktivnosti poput dizanja tegova, podstiču izgradnju mišića ako je usklađen odnos unosa proteina.

To je zato što vežbanje pomaže u oslobađanju hormona koji promovišu sposobnost mišića da apsorbuju aminokiseline.

Kako stariš, skloniji/a si gubljenju mišićne mase i funkcije, što dovodi do povreda i oštećenja. Redovna fizička aktivnost od suštinskog je značaja za smanjenje gubitka mišića i održavanje snage u starosnoj dobi.

Takođe, vežbanje pomaže u izgradnji gustine kostiju i pomaže u sprečavanju osteoporoze kasnije u životu.

4.     Povećavaš nivo energije

Vežbanje je pravi energetski podsticaj za zdrave ljude.

Istraživanje objavljeno na PubMed-u, pokazalo je da je šest nedelja redovnog vežbanja smanjilo osećaj umora kod 36 zdravih ljudi koji su prijavili problem sa hroničnim umorom.

U stvari, čini se da je vežbanje efikasnije u borbi protiv sindroma horničnog umora od ostalih tretmana, uključujući pasivne terapije poput opuštanja i istezanja.

Pored toga, dokazano je da vežbanje povećava nivo energije kod ljudi koji pate od progresivnih bolesti, kao što je rak, HIV, multipla skleroza…

5.     Smanjuješ rizik hroničnih bolesti

Nedostatak fizičkih aktivnosti glavni je uzrok hroničnih bolesti! (Izvor: Link)

Dokazano je da redovno vežbanje poboljšava osetljivost na inzulin, kardiovaskularnu kondiciju i telesni sastav, ali istovremeno smanjuje krvni pritisak i nivo masnih kiselina.

Nedostatak redovnog fizičkog vežbanja – Čak i kratkoročno – Može dovesti do značajnog povećanja stomačne masti, što povećava rizik od dijabetesa tipa 2, srčanih oboljenja i rane smrti.

Zbog toga, preporučuje se svakodnevna fizička aktivnost radi smanjenja rizika od razvoja ovih bolesti.

6.     Smanjuješ pojavu starenja kože

Na zdravlje kože utiče količina oksidativnog stresa u telu.

Ovaj stres nastaje kada telesna antioksidativna odbrana ne može u potpunosti da popravi štetu koju slobodni radikali nanose ćelijama. Ovo oštećuje njihovu unutrašnju strukturu i oseti se, ali i vidi na tvojoj koži.

Iako intenzivna i iscrpna fizička aktivnosti doprinosi oksidativnom oštećenju, redovno, umereno vežbanje povećava proizvodnju prirodnih antioksidanata u telu koji pomažu u zaštiti ćelija.

Na isti način, vežbanje podstiče protok krvi i indukuje adaptaciju ćelija kože, što može pomoći da se odloži pojava starenja kože.

7.     Zdraviji mozak i bolje pamćenje

Vežbanje poboljšava rad tvog mozga, štiti tvoje pamćenje i poboljšava veštinu razmišljanja.

Prvo što se dogodi povećava otkucaj srca, što pospešuje dotok krvi i kiseonika u tvoj mozak. Takođe, stimuliše proizvodnju hormona koji mogu pojačati rast moždanih ćelija.

Šta više, samim sprečavanjem hroničnih oboljenja, dolazi do koristi za tvoj mozak, jer hronične bolesti utiču na njegov rad.

Pokazalo se i da vežbe uzrokuju da hipokampus, deo mozga koji je od najvažnijeg značaja za pamćenje i učenje, raste. Ovo je korisno jer produžava mentalne funkcioje kod starijih odraslih osoba, pošto se starenje smanjuje hipokampus i zbog toga dolazi do gubljenja pamćenja. (Izvor: Link)

Što nas dovodi i do toga da vežbe smanjuju promene u mozgu koje izazivaju alchajmera i šizofreniju. (Izvor: Link)

8.     Opuštaš se i bolje spavaš

Potrošena energija koja se javlja tokom vežbanja podstiče rekuperativne procese tokom sna, što dovodi do kvalitetnijeg sna.

Šta više, smatra se da porast telesne temperature, koji se javlja tokom vežbanja, poboljšava kvalitet spavanja pomažući mu da padne tokom sna.

Istraživanja su pokazala da je svega 16 dana redovnog vežbanja pomoglo 67% ispitanika koji imaju problem sa snom, da bolje spavaju.

Takođe, pokazalo se da aerobne vežbe, kao i aerobne u kombinaciji sa treningom otpora podjednako pomažu kvalitetu sna. (Izvor: Link)

9.     Smanjuješ hronični bol

Hronični bolovi znaju da budu naporni. Ali, vežbanje zapravo pomaže u njihovom smanjenju.

Iako je dugi niz godina preporuka za lečenje hroničnih bolova bila odmor i neaktivnost, nedavna istraživanja pokazuju da vežbe pomažu u ublažavanju hroničnog bola. (Izvor: Link)

Nekoliko istraživanja pokazuju i da vežbanje može da pomogne u kontroli bola koja je povezana sa različitim zdravstvenim stanjima, uključujući i hronični bol u donjem delu leđa, fibromijalgiju i hronični poremećaj mekog tkiva ramena… (Izvor: Link)

Takođe, fizička aktivnost povećava toleranciju bola i smanjuje percepciju istog.

10.   Bolji seksualni život

Dokazano je da vežbanje pojačava seksualni nagon.

Redovno vežbanje ojačava kardiovaskularni sistem, poboljšava krvotok, tonus mišića i povećava fleksibilnost, a sve to poboljšava tvoj seksualni život.

Grupa žena u četrdesetim godinama primetila je pozitivne promene u seksualnom životu tek kada su u svoj način života uključile napornije vežbe, poput sprinta i treninga sa tegovima. (Izvor: Link)

Takođe, 178 zdravih muškaraca koji su redovno vežbali, pokazali su i bolje seksualne funkcije (Izvor: Link), a samo šestominutna šetnja oko kuće pomogla je 41 muškarcu da smanji simptome erektilne disfunkcije za 71% (Izvor: Link)

Da podvučemo

Treninzi nude neverovatne prednosti koje poboljšavaju skoro svaki aspekt zdravlja.

Povećavaju proizvodnju hormona zbog kojih se osećaš srećnije, bolje spavaš, bolje izgledaš, bivaš zdraviji/a, bolji/a u krevetu i smanjuješ mogućnost hroničnih oboljenja.

I bilo da se baviš nekim specifičnim sportom, ili slediš smernice od 150 minuta aktvinosti nedeljno, neminovno je da ćeš poboljšati svoje zdravlje na više načina.

A kako je Korona učinila da mesec i po dana sedimo u svojim domovima, vreme je da se vratimo treninzima i zaštitimo svoje zdravlje na deset načina i to samo vežbanjem.

Ukoliko nisi do sada trenirao/la u ŠMEK-u, možeš da dođeš da probaš treninge sedam dana bez obaveze da postaneš naš član. Sve što treba da uradiš je da se prijaviš klikom na baner:
KLIKNI-DA-SE-PRIJAVIS

Družimo se u ŠMEK-u.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *