dorucak

5151 pregleda
0 komentara

Doručak, najvažniji obrok tokom dana

Svima nam je poznato da je redovna i dobro izbalansirana ishrana, bogata hranljivim materijama, najbolji recept koji nam omogućava da ostanemo zdravi i vitki. Međutim, iako nam je svima to dobro poznato, prisetite se koliko ste samo puta iz ovog ili onog razloga preskočili neki obrok ili pojeli ono što vam prvo dođe pod ruku ne razmišljajući o nutritivnoj vrednosti te namirnice? Mnogo puta, zar ne?

 

Iz mog iskustva u radu sa ljudima zaključila sam da ljudi najčešće preskaču doručak. Glavni razlozi koje sam čula za to su: nemaju naviku da doručkuju, žure na posao pa ne stižu, smatraju da će pre smršati ako izbace doručak i večeru i itd. Koliko god ti razlozi “ valjani“ bili, ipak želim da vam navedem i nekoliko dobrih razloga zašto nikako ne treba preskakati doručak.

 

Ujutru, kada ustanemo, luči se velika količina hormona kortizola koji reguliše nivo šećera u krvi i koji ima funkciju da nas probudi, brojni hormonsko – enzimski mehanizmi postaju aktivni kako bi obezbedili energiju za rad srca, mišića i mozga i ceo digestivni sistem se sprema da primi hranu lučenjem odgovarajućih materija koje pomažu u varenju. Ako preskočimo doručak, naše masne ćelije se zatvaraju i započinju intenzivan proces zaštite svojih rezevi energije koja je neophodna za rad organa. Svi enzimi koji razgrađuju masne rezeve u njima postaju neaktivni, a aktivni ostaju samo enzimi koji su sposobni da sa narednim unosom hrane od nje naprave neophodne energeske zalihe tj. mast, pa makar to bila i jabuka. Drugim rečima, neredovni obroci doprinose da naše telo “ ne zna “ kada da očekuje hranu. To telo registruje kao pretnju, nastaje alarmantno stanje i preduzimaju se sve mere kako bi se uštedela energija za rad vitalnih organa. To je odgovor (ZAŠTO?) na ono već dobro poznatu rečenicu : “ Jedem jednom dnevno i dalje ne mogu da smršam, lepi mi se šta god da pojedem. “

 

Dobro izbalansiran doručak čine kombinacija ugljenih hidrata, proteina i vlakana. Mnoge studije pokazuju da nam ove komponente omogućavaju da sačuvamo idealnu telesnu težinu jer nam daju duži osećaj sitosti i samim tim obezbeđuju da jedemo manje tokom ostatka dana. To smanjuje tendenciju unosa veće količine masnoća tokom dana, a samim tim i povećanje nivoa holesterola krvi, glavnog faktora rizika za bolesti srca. Pored toga, doručkom obnavljamo rezeve glikogena što će nam omogućiti energiju tokom celog dana, kao i bolje razmišljanje i pamćenje.

 

Nadam se da sam vas ovim tekstom, bar malo ubedila da razmislite o doručku kao o važnoj komponenti vašeg zdravlja. Ne zaboravite – zdravlje ulazi na usta, zato ne budite lenji, izdvojte koji trenutak vašeg dragocenog vremena da oslušnete potrebe svog tela, i da jedete raznovrsno i pametno 🙂

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Widgets In Tabs